Káva a chudnutie

Nakoľko je káva každodennou súčasťou našich životov, netreba sa obávať, že by ste ju proteínovou diétou vysadili úplne. Jej konzumáciu si môžete dovoliť najviac dvakrát denne, a to bez cukru a mlieka, pričom ideálna je čierna zrnková káva, ako napr. espresso či turek. Ale hlavným zdrojom tekutín aj naďalej ostávajú aspoň 2 litre neochutenej vody alebo neperlivé minerálky na deň.

Káva má povzbudzujúci účinok

To, že káva nie je len taký obyčajný nápoj, je zrejmé väčšine z nás. Milujeme ju. Dobrou správou je, že obsahuje rôzne stimulanty – biologicky aktívne látky. A práve vďaka nim je možné v tele naštartovať proces chudnutia. Fungujú na princípe urýchľovania metabolizmu, čím sa pochopiteľne aj rýchlejšie spaľujú a odbúravajú tuky.

Káva pomáha mobilizovať tukové bunky

Odpoveďou stimulovaného nervového systému je vysielanie priamych signálov do tukových buniek. Mozog tým praktický hovorí, aby telo začalo odbúravať tuk. A práve kofeín v tom hrá dôležitú úlohu. Ale to ešte nie je všetko. Rovnako sa podieľa na zvyšovaní koncentrácie epinefrínu (adrenalínu) v krvi. Ten potom krvou putuje do tukového tkaniva, kde vysiela zmienené signály na odbúravanie tukových buniek a ich uvoľňovanie do krvi. Týmto spôsobom pomáha kofeín mobilizovať tuk v tukovom tkanive a zvyšovať tak dostupnosť voľných mastných kyselín v krvi.

Káva ako urýchľovač metabolizmu

Akú vlastne úlohu zohráva káva a jej hlavná biologicky aktívna látka kofeín pri chudnutí? Odpoveď je jednoduchá – kofeín zvyšuje spaľovanie kalórií. Konkrétne tu ide o množstvo kalórií, ktoré spaľujeme pri odpočinku v kľude (bez cvičenia) – bazálny metabolizmus. Čím je totiž váš bazálny metabolizmus väčší, tým ľahšie je chudnutie. Tým viac si môžete dovoliť zjesť bez toho, aby ste sa báli, že priberiete. Kofeín môže váš bazálny mechanizmus zvýšiť o 3 až 11%.

Bohužiaľ ale kofeín u ľudí s väčšou nadváhou nefunguje až tak dobre. U obéznych ľudí má len približne tretinový účinok v porovnaní so štíhlejšími. A práve to je veľká škoda. Preto ak trpíte veľkou nadváhou, tak by ste sa na pravidelné pitie kávy veľmi nemali nespoliehať. Účinky kofeínu na spaľovanie tukov sa rovnako znižujú aj s rastúcim vekom – u mladších je efekt kofeínu na chudnutie výraznejší.

Takže záver tohto odkazuje je, káva pri diéte je fajn, ale netreba sa spoliehať, že schudnete len z pitia kávy.

No ak máte v niečom nejasno a potrebujete sa poradiť, neváhajte nás kontaktovať a my sa s vami porozprávame o vašich problémoch a pomôžeme vám s procesom chudnutia.